Tärkeä seikka tarkasteltaessa katolisen kirkon ja paaviuden
kehitystä 1900-luvulla on törmäys vanhoillisen kirkon ja
modernisoituvan maailman välillä. Kyse oli usean paavin
aikakaudella tapahtuneesta kehityksestä, joka leimasi paavinistuimen
suhteita ulkomaailmaan. Vuonna 1960 hallinnut pavi Johannes XXIII
järjesti Vatikaanin kirkolliskokouksen jossa laadittiin 16
asiakirjaa. Vatikaanin toinen kirkolliskokous kehotti katolisia
yhteistyöhön ja keskusteluun muiden uskontojen kuin vain
kristinuskon kanssa. Tämän jälkeen julkaistiin kannanotto jossa
kirkko sanoutui irti juutalaisvastaisuudesta.
Ensimmäisen maailmansodan aikaan hallinnut paavi Pius
X yritti omalta osaltaan estää maailmansodan syttymisen. Seuraava
paavi Benedictus XV yritti saada rauhan Euroopan maiden välille
ensimmäisessä maailmansodassa. Tuloksia ei saatu aikaiseksi vaan
paavi joutui pysymään ulkopuolisena sodan loppuun asti.
Katolisella kirkolla oli 1900-luvulla sisäisiä
ongelmia. Esimerkiksi Alankomaiden kirkko oli pysynyt uskollisena
Rooman kirkkojohdolle mutta Vatikaanin toisessa kirkolliskokouksessa
syntyi edistystä ja luotiin hollantilainen katekismus (kristillisen
opin tiivistelmä). Katolisessa kirkossa heräsi 1900-luvulla myös
kysymys seurakuntapappien selibaattisäännöistä. Läntisessä ja
keskisessä Euroopassa kärsittiin pulaa papeista, ja
pappiskokelaiden määrä oli selvässä laskussa. Syynä saattoi
olla katolisen kirkon selibaattisääntö, joka ei houkuttanut nuoria
kokelaita liittymään kirkon palvelukseen. Katolisen kirkon sisällä
kiisteltiin myös kirkolliskokouksen uudistamasta
jumalanpalvelusjärjestyksestä. Perustettiin vanhaa latinankielistä
messua puoltavia ryhmiä. Tämä aiheutti epävarmuutta
seurakuntalaisten keskuudessa.
Myös paavin laatima kiertokirje herätti katolilaisissa
närää. Perhesuunnittelun, ehkäisyn ja abortin kieltäminen
vastoin paavin neuvonantajien suosituksia herätti paljon keskustelua
ja kiistaa eikä tämä kiista ole tänäkään päivänä juuri
laantunut. Kritiikki jakaantui kahteen näkökohtaan: kiistaan
kirkollisesta sukupuolimoraalista sekä kiistaan paavin auktoriteetin
käytöstä itse kiistassa. Paaviutta tai paavin opetusvirkaa ei
kuitenkaan koskaan kyseenalaistettu kirkossa.
Katolista kirkkoa hallitsee nykyään argentiinalainen
paavi Franciscus. Katolinen kirkko kohtaa useita haasteita myös
nykyään. Esimerkiksi vapautuksen teologia (esim. feministiteologia)
on herättänyt keskustelua. Kirkon sisällä on myös haluttu
arvioida uudelleen seksuaalimoraaliin liittyviä opetuksia ja
toivottu uudenlaista suhtautumista esimerkiksi
naispappeuskysymykseen. Myös maallistuminen on vaikuttanut kirkkoon.
Nykyään on mietitty myös ekumenian (kristillisten kirkkojen
yhteistyö) merkitystä. 1990-luvulta lähtien on myös ilmennyt
katolisen kirkon työntekijöiden harjoittama lasten seksuaalinen
hyväksikäyttö erilaisissa kirkon oppilaitoksissa. Skandaalia on
sikäli pahentanut kirkon johdon vuosikymmeniä kestänyt salailu ja
hiljainen hyväksyntä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti