Ensimmäisen
maailmansodan aikana vuonna 1917 Venäjällä tulivat valtaan
kommunistit. Hieman myöhemmin perustettiin Neuvostoliiton ateistinen
valtio. Ortodoksisen kirkon asema oli vaikea Neuvostoliiton
valtakaudella. Samantyyppinen tilanne 1900 -luvulla on ollut Kiinassa
ja entisessä Itä-Euroopassa. Itäisessä Euroopassa kirkkojen asema
vapautui 1990-luvulla kommunististen yhteiskuntien muuttuessa.
1900-luvulla
katolisen kirkon yhteyteen liittyneitä tai liitettyjä ortodoksisia
kirkkoja kutsutaan uniaattikirkoiksi ja kaikkia Rooman kirkon
yhteyteen kuuluvia itäisiä kirkkoja idän katolisiksi kirkoiksi.
1900-luvulla monet kristinuskon poliittisesti hallitsemat valtiot
etenkin Euroopassa kehittyivät yhä uskontoriippumattomampaan
suuntaan. Suomessa luterilaisen kirkon asema säilyi ennallaan maan
itsenäistyessä.
Kirkkokunnista
roomalaiskatolilaisia (=katolilaisia) on maailmassa eniten. Puolet
katolilaisista asuu Amerkoissa. Nykypäivänä noin 25 % asuu
Euroopassa.
Katolisen
kirkon johtajan paavin asema oli 1900-luvun alussa heikko. Vatikaanin
toinen konsiili (1962 -1965) uudisti voimakkaasti katolista kirkkoa.
Konsiilin päätöksiä olivat muun muassa kirkonkirouksen peruminen
ortodoksiselle kirkkolle kohtaan, maallikoiden vaikutusvallan
lisääminen sekä siirtyminen jumalanpalveluksissa kansankielen
käyttöön. Kirkolliskokouksessa pohdittiin myös Latinalaisen
Amerikan katolisten kirkkojen asemaa ja kirkon sosiaalisia
kysymyksiä. Nykyinen paavi Johannes Paavali II on ollut näkyvä
vaikuttaja maailmalla 1980-luvulta lähtien. Häntä on sekä
kiitetty että arvosteltu kannanotoistaan. Erityisesti paavin jyrkkä
abortinvastaisuus on jakanut mielipiteitä.
Kristikunnan
hajaantuminen pienempiin kirkkokuntiin on jatkunut. 1900-luvun aikana
helluntailiike ja baptismi ovat nousseet kannattajamääriltään
suurten perinteisten kirkkokuntien joukkoon. Nämä uudet
kirkkokunnat ovat hyvin aktiivisia tekemään lähetystyötä, ja
niiden kannatus on kasvanut varsinkin Euroopan ulkopuolisilla
mantereilla perinteisiä kirkkokuntia nopeammin.
2000-luvulla
kristillisten kirkkojen haasteena on ekumenia. Ekumenia tarkoittaa
pyrkimystä kirkkokuntia yhdistävien seikkojen löytämiseen.
Lähetystyö on entistä enemmän sosiaalista auttamista ja
kouluttamista. Kristinusko on yhä kannattajamäärältään maailman
suurin uskonto, ja se toimii kaikilla mantereilla. Kristinuskon ja
kristillisten kirkkojen haasteena on säilyttää kirkon perussanoma
muuttuvassa maailmassa erilaisten kulttuurien keskellä.
Kun
katolisen kirkon ja Ranskan kolmannen tasavallan välinen
konkordaatti murtui vuonna 1905, menetti kirkko Ranskassa
maaomaisuutensa ja kaikki rakennuksensa. Se sai ostaa tiettyjä
rakennuksia uudestaan haltuunsa, mutta valtaosa kirkoista kuului
kansallisomaisuuteen, jota kunnat hallitsivat. Jos kirkko käytti
näitä rakennuksia,sen oli myös sitouduttava pitämään ne
jatkuvasti täsmälleen samassa kunnossa kuin vuonna 1905.
Kirkon
kannatusta nosti kuitenkin kaksi asiaa. Työläispappiliike
teollisuuskaupungeissa ja nuorten työläisten yleissivistävä
koulutus toi kirkkoon aktiiveja jäseniä. Kirkot olivat tyhjiä,
mutta opintopiireissä oli vilskettä. Toiseksi, ensimmäisen
maailmansodan aikana osa papeista ja seminaarilaisista osallistui
sanitääreinä ja muussa huollossa taistelutoimiin. Aiemmin
katoliset papit olivat olleet poissa sota-alueelta. Antiklerikalismi
elpyi sodan päätyttyä ja vasta vuonna 1930 Ranskan Kolmas
tasavalta lähetti edustajansa Roomassa vietettyyn riemujuhlaan.
Suhteet olivat saavuttaneet "sydämellisen eron" tason.
Huomattava osa ranskalaisia on nykyään ateisteja ja maan toiseksi
suurin, nopeasti kasvava uskonto on islam.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti